Computerschenking met een reukje aan…
Wanneer Sylvie van een grote firma een mail ontvangt met de mededeling dat ze hun computerpark gaan vernieuwen en ...

Bewaartijd voor documenten
Consumenten stellen zich vaak vragen over hoelang documenten zoals facturen, onkostennota’s, vonnissen, ...

Een teruggegeven product kopen, een goede zaak?
Op een website van elektronisch materiaal valt het oog van Jean-Pierre op een interessante aanbieding. De fabrikant ...

Kortingen die geen kortingen zijn.
Lieve en Jef hebben pech. Hun oven doet het niet meer. Niet getreurd, het ding liep reeds lang op zijn laatste benen en ...

Het concert van Coldplay en het bedrog met de ticketverkoop
Maarten is een onvoorwaardelijke Coldplay-fan en kijkt vol ongeduld uit naar de start van de ticketverkoop voor het ...

Electrabel of de bedrieger bedrogen!
In december 2010 veroordeelde het Vredegerecht van Anderlecht Electrabel Customer Services tot het betalen van 1.500 ...

Een salaris van 980 euro om pizza's te proeven
Als we zo op het eerste gezicht de inhoud van de krantenadvertentie en de eerste pagina's van de website bekijken, lijkt ...

Een te goede ziel voor een paar dakpannen !
We bevinden ons in een dorp ergens tussen Charleroi en La Louvière in november 2010. Twee mannen in een grote witte ...

Wettelijke garantie op verbruiksgoederen is slecht gekend
Na nog geen 6 maanden gebruik moet Alain al een beroep doen op de dienst-na-verkoop van de winkel waar hij zijn ...

Een gepeperde factuur van een snelhersteldienst
Muriel zit zeer verveeld met een defect aan haar wasmachine omdat dit toestel voor een gezin met 6 personen onmisbaar ...

Ontdek de nieuwste voorbeelden van consumentenbedrog


Paswoord vergeten? klik hier
Tip : Om de meest recente voorbeelden van consumentenbedrog te ontvangen, schrijf u in
Internetfraude via de telefoon

Aurélie zorgt er steeds voor dat haar rekeningen stipt worden betaald. Daarvoor gebruikt ze als zovele andere Belgen e-banking. Toen ze laatst haar rekeningen wou betalen kreeg ze telefoon van haar bank die meldde dat er een aantal zaken waren verkeerd gelopen tijdens haar laatste sessie en dat de bank dit samen met haar, telefonisch, wenste recht te zetten. Om deze aanpassingen te kunnen doorvoeren had de bank uiteraard een aantal essentiële gegevens nodig van Aurélie. Haar rekeningnummer, haar paswoord, haar pincode… Allemaal zaken die noodzakelijk waren om haar een optimale dienstverlening te kunnen aanbieden. Aurélie vertrouwt de man aan de andere kant van de lijn volkomen en werkt heel goed mee. Als Aurélie daags nadien opnieuw haar rekeningen bekijkt constateert ze dat ...

Hoe kun je een oplichterij op het spoor komen in een commerciële transactie?
De informatie is slecht geschreven, met veel schrijf- of taalfouten.
De belangrijkste Belgische organisaties die hieronder vermeld staan, houden zich vooral bezig met gevallen van bedrog en de bescherming van de consument.